Fékrendszer

4400 Nyíregyháza, Debreceni út 107. 4400 Nyíregyháza, Debreceni út 107.

SEGÍTSÉGRE VAN SZÜKSÉGE? HÍVJON! +36 42 59 50 59
Szervíz e-mail: szerviz@tufkft.hu
Vizsgaközpont e-mail: szerviz@tufkft.hu

Hírek

Fékrendszer

2019-11-04 10:43:35

A tárcsafék egy mechanikus fékrendszer, amely egy kerékkel együtt forgó tárcsát használ. A pedál lenyomásával keletkező, a hidraulikus átvitel segítségével a kerék munkahengerekhez érkező nyomás szétfeszíti a munkahengerek dugattyúját, majd a fékpofákat a féktárcsához nyomja.
A tárcsaféket általában az autók első kerekéhez szerelik fel, és előnye, hogy nemcsak hatékonyabb a többi típushoz képest, de kevesebb karbantartást is igényel.

Hátránya ugyanakkor, hogy az időjárás sokkal jobban „megeszi”, és hajlamos a rozsdásodásra. A kevésbé elterjedt dobfékkel szemben a tárcsaféknél alkalmazott fékpofák és a féktárcsák élettartama alacsonyabb.
A dobfék a kerekre szerelt fékdobok és fékpofák segítségével éri el a kívánt fékhatást: a dobok sima felületéhez érintkező fékpofák a súrlódást hővé alakítják, és innentől kezdve a hatás és a kivitelezés ugyanaz, mint a tárcsaféknél. A fékdob, hasonlatosan a tárcsához, szintén együtt mozog a kerekekkel.
Milyen fékrendszernek kell lennie egy gépjárműben?
A KRESZ szabályai szerint egy közlekedésben résztvevő gépjárműnek három különböző fékrendszert kell tartalmaznia. Nem lesz ismeretlen ez is, de érdemes összefoglalni: az üzemi fékrendszer mellett szükséges egy biztonsági és egy rögzítő is.
Az üzemi fékrendszer gondoskodik arról, hogy a gépjármű megfelelő módon meg tudjon állni vagy le tudjon lassítani; legyen szó lejtőről, emelkedőről vagy sík terepről.

A cél a biztonságos, gyors és hatékony fékezésének megteremtése; ez persze függ az autó vezetőjétől (mennyire erősen nyomja), a fékrendszer állapotától (régebbi vagy új; mennyire van karbantartva).
A biztonsági fékrendszer az üzemi fékrendszer meghibásodásakor lép életbe, a rögzítő pedig a jármű megtartására szolgál (ez lényegében a kézifék).
A hatályos törvényi előírások szerint kötelező a két egymástól független fékrendszer, valamint az, hogy az üzemi féknek valamennyi kerékre hatnia kell, és hogy annak működését a jármű hátuljánál vörös féklámpával kell jelezni.